הורים | בית ספר להורים

בית ספר להורים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית
ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
חוקים וגבולות
מאת: פרומה קופפר - מנחת הורים

חוק - דבר שאסור.

גבול - מותר עד...

חוקים ,מחייבים את כולם, גם את ההורים, עליהם להיות ברורים ומקובלים. אם החוק לא מתקיים לבדוק אם הוא ברור, אם הוא מותאם למציאות ואם שומרים אותו בעקביות.

גבול, לדוגמא: אסור לשחק בין 2 ל-4 . הגבול מותר עד 2 ומ-4 שוב. גם גבולות צריכים להיות ברורים. ומיושמים בעקביות, כי עקביות יוצרת את הגבולות. עקביות - מהמלה עקב - "עקב בצד אגודל ".

למשל, אם האוטובוס בתחנה יגיע כל בוקר בשעה 7, ברור שנוכל לתכנן את זמן היציאה. נרגיש ביטחון להשתמש בשירות ההסעה של האוטובוס. אבל, אם האוטובוס יגיע בכל בוקר בשעה אחרת, לא נוכל לבטוח בשירותו ונוותר עליו. כלומר עקביות יוצרת מעין "חוזה" בין שירות ההסעה ובין המשתמשים.

למעשה, גבולות זה "חוזה", "חוזה", שאומר מה אני מוכן לעשות, או לא לעשות, עד כמה, עד מתי וכדומה. יש חוקים וגבולות, שאין מקום לשאלות, - בלי "למה". כי, ככה זה בחיים. אין צורך לנמק כל חוק. לעיתים ילדים שואלים למה, לא מהסיבה, שהם רוצים לדעת באמת מה עומד מאחורי החוק, אלא, כדי לומר לנו מדוע אנחנו לא צודקים בקביעתו. )הם מנסים להראות להורים שהם צודקים. לדעתי, אם צודקים לא כדאי להתווכח(. ה"חוזה" נוצר על פי ההתנהגות שלנו ולא על פי מה שאמרנו. כי מילים שמאחוריהם אין מעשים, אין להם כיסוי. ה"חוזה" הוא למעשה סמוי, לא תמיד אנו מודעים לו. למרות זאת הוא קיים.

חוק, גבול ו/ או "חוזה" שמופרים , מהווים פתח לדיאלוג, לבירור, להתאמתו למציאות הקיימת ולקבלת החלטות בהתאם לכך. כדאי לזכור, שלכל חוק יש את "פיקוח הנפש" שלו. את היוצאים מהכלל שלו ויש לקחת זאת בחשבון. למשל: ההורים כועסים על הפרת החוקים, ובצדק. דבר זה קורה, במיוחד אם סגנון הילדים ו\או האווירה בבית, היא של הפרת חוקים ו"חוזים". כך, שזה חוזר על עצמו פעם אחרי פעם. במקרים אלה, ההורים הולכים מתוסכלים ועלולים להרגיש תחושת כישלון.

ילדים רבים נלחמים כדי להיות בעלי יכולת להשפיע על החוקים. לפי דעתם, מי שקובע את החוקים בבית, מי שאומר מה לעשות, הוא בעל הערך בבית. גם הילדים רוצים להיות בעלי ערך. לכן, גם הם רוצים לקבוע חלק מהחוקים. מומלץ לאפשר לילדים לקחת חלק בהחלטות על החוקים במשפחה, זה עשוי להעלות את הדימוי העצמי שלהם ואת שיתוף הפעולה שלהם. תארו לעצמכם מה יחשבו ילדים על עצמם עם ההורים מתחשבים בדעתם, כמה הם ירגישו משמעותיים. כשילדים מפרים את הכללים בבית, אם ההורים אינם רוצים להרגיש שנכשלו, יש באפשרותם לבחור להתייחס להפרת החוק, בדרך של הבנה לצורכי הילדים להיות משמעותיים ולהיות שותפים בקביעת החוקים. החיובי שבמצב זה, שזה מעיד על נחישות ועל ורצון להיות שותפים במעגל החיים המשפחתי. זה מחזק את תחושת השייכות והמחויבות של הילדים. מעשית, ההורים יוכלו לפתוח בדיאלוג עם הילדים, בדרך של שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה, להשגת הסכם על החוקים. בתקווה שמעורבות הילדים בקבלת החלטות על קביעת החוקים יובילו אותם להיות אחראים בשמירתם.

הכלל הבסיסי שרצוי שינחה את הדיאלוג וההחלטות הוא - שיש לכבד במידת האפשר את הצרכים של כל הנוגעים בדבר. לכבד את הצרכים של כולם, זה דבר בעייתי. כי, לפעמים הצרכים מנוגדים, או שונים. לכן, יהי צורך במציאת שביל הזהב. זה אומר, שעל כולם יהיה לדעת:

שבמשפחה אי אפשר לעשות או לתת, הכל, בצורה הטובה

ביותר ובאותו הזמן. כך שוויתורים חייבים להיות. ככל שהילדים צעירים יותר ההורים קובעים את מרבית החוקים והגבולות. חשוב שההורים ידעו שיש לשמור על שני כללים בסיסיים בבואם להציב גבולות לילדיהם: א. שיש צורך להעמיד גבולות תוך שמירת כבודו של הילד ב. והכרה בכוחותיו. ג. יש לנסות ולהעביר אל הילד את מירב האחריות שהוא ד. יכול ליטול על עצמו בכל שלב בחייו.

רצוי שההורים ישימו גבולות על עצמם ולא על הילדים. ז"א, להורה יכול להיות יותר שליטה על עצמו מאשר על משהו אחר, כולל ילדיו. לכן, יותר פשוט לומר מה ההורה מוכן ומה לא. זה לא עושה אותו תלוי בילד. לדוגמא: ילד שמגיע לאכול בידים מלוכלכות. האמא תוכל לומר לו, שלמרות, שהיא היתה שמחה לתת לו אוכל, היא לא יכולה לתת אוכל, למי שידיו מלוכלכות. הילד יוכל לבחור אם הוא רוצה שהאם תיתן לו אוכל, או שיוותר על האוכל. קרה שהילד לקח אוכל לבד אחרי שכולם סיימו ועזבו את המטבח. וגם זה בסדר. כי האם נשארה במה שאמרה ולא היתה תלויה בכך אם הילד יעשה או לא יעשה משהו.

מערך השיעור

  1. מה זה חוק, גבול?, סוגי החוקים הקיימים. מה חשיבותם של החוקים ומה התועלת שבהם.
  2. אילו חוקים יש בביתכם? מה כן מתקיים ומה לא?, איך זה
  3. 4 קורה שחוקים אלה מתקיימים אפשר לתת להורים לעבוד בקבוצות קטנות.


להוציא מכאן את הכללים לקיום החוקים.

חוקים שלא מתקיימים - במי תלוי שחוקים אלה יתקיימו? מה בשליטתכם ההורים שחוקים אלה יתקיימו. מה חושבים הילדים על החוקים האלה. האם הם מתאימים למציאות חייכם? לבדוק מה מתאים לילדים בכל גיל. לילדים צעירים, ההורים קובעים את סדרי החיים באומץ. עליהם להסתכן בכך שהם יהיו לא נחמדים ויעמדו על כך שהחוקים יתקיימו בייחוד חוקים שבשליטתם. עליהם להיות להיות עקביים גם אם זה לא מוצא חן בעיני הילדים. הורה שמוכן להכניס חוק בבית, - לבחור חוק אחד בלבד ולעבוד רק עליו. אין לקחת משהו קשה להתחלה. חשוב שההורה יקח על עצמו משימה שהוא יכול לעמוד בה. הצלחת החוק הזה יסלול את הדרך לחוקים נוספים, בתנאי שההורים יעמדו בעקביות בהם. כדאי בקבוצה לבדוק אם ההורה כיצד יעמוד בזה. אפשר לדמיין שעבר שבוע , וההורה ידמיין מה קרה במשך השבוע.

פרומה קופפר - מנחת הורים
פרומה קופפר:

הציפיה מילדנו  - התנהגות  - שייכות  - שיתוף  - עידוד  - גבולות  - אווירה משפחתית  - פינוק  - הגנת יתר  - לחץ הורי  - ביקורת  - אושר  - עוד מאמרים  - למה חשוב לערוך צוואה