דוגמאות הסכמים
יחסי ממון
חיים משותפים
צוואות
גירושין
זולו
זולו קניות תיירות מחשבונים משחקים דיגדוגים מילון סיפור מתכונים הורים לימודים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית - ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
דוגמאות הסכמים משפטיים - יחסי ממון - צוואות
הזמנה און ליין באינטרנט - contracts.co.il
מאגר דוגמאות הסכמים משפטיים בתחומים שונים
 
הורים - רשיון להורות
ד"ר נאוה וולפסון :   הורים בוחרים גן   רשיון להורות   הורים מארגנים לוחות זמנים   הורים משווים בין תינוקות   הורים שואלים

קבוצות הורים

רישיון להורות

מאת: ד"ר נאוה וולפסון, מומחית לחינוך והתפתחות ילדים

nava@wolfson.co.il

 

"הילדה לא שומעת לנו", "שוב ברח לך הפיפי?", "דובי לא-לא אצלנו בבית", "המלאך שלנו מסרב ללכת לישון", "הצילו! בעלי ואני חושבים אחרת בדברים הקשורים לגידול ילדים" - משפטים אלו ואחרים נשמעים מפי הרבה הורים.

יותר ויותר אנו רואים אמהות הנוהרות יחד עם התינוק שלהן, למרכזים בהם מתקיימות סדנאות המיועדות לאמהות ותינוקות וסדנאות להורים.

בכתבה זו אתאר את התהליך המעניין שאותו עוברות אימהות המשתתפות בקבוצות הורים לגיל הרך.

סדנאות לאמהות ותינוקות צוברות לאחרונה פופולריות, במיוחד כאשר הן מועברות בדרך מעניינת ומקצועית ויכולות להיות מקור צמיחה ועידוד חשוב לאמהות הצעירות.

הרי ידוע לנו כי מרגע שהאדם הופך להיות הורה, הוא הורה למשך כל ימי חייו.

"מקצוע ההורות" שונה ממקצועות אחרים בכך:

·        שההורות לא נלמדת באופן פורמלי.

·        על ההורה ללוות את ילדיו בכל שלבי התפתחותם, תוך התחשבות בצורכיהם המשתנים ובאופיים האינדיווידואלי.

·        ההורה ממשיך להיות הורה כל הזמן, בכל מצב נתון, בין אם הילד אינו בבית ובין אם ההורה אינו בבית (גם כשההורה נמצא בחופשה מחוץ לבית, הוא חושב על הילד ודואג לו).

הורות הינה מקצוע ככל מקצוע אחר. כשם שיש ללמוד מקצוע מסוים, כך יש ללמוד את מקצוע ההורות, כדי למלא את תפקיד ההורות על הצד הטוב ביותר.

הקמת משפחה וגידול הילדים הן משימות מורכבות ביותר. משימות אלו הינן מורכבות גם להורים של ילד אחד וגם להורים של יותר מילד אחד, שכן ילדים שונים זה מזה. על ההורה לקרוא ולהבין את הצרכים השונים של הילדים, גם אם לא נאמרו במפורש (במילים) ולספקם.

כיוון ששנותיו הראשונות של הילד הינן בעלות חשיבות רבה להתפתחותו, וההורים הם הסביבה המיידית של הילד, חשוב מאוד שההורים יקבלו הדרכה בתחום של גידול ילדים בשלב מוקדם ככל האפשר.

לא פשוט להיות הורים בעידן המודרני, שבו המשפחה נמצאת תחת הרבה מאוד לחצים. ההורים רצים אחרי קריירה ופרנסה. הורים רבים חיים עם רגשות אשם ומפצים את ילדיהם בלי סוף, דבר המזיק לילדים ומתיש את ההורים.

לעיתים הורים מפנטזים על ילד עצמאי, חברותי, מוכשר וכו'. לא תמיד הפנטזיה מתממשת במלואה ולמרות זאת יש לקבל את הילד כמות שהוא.

ומה לגבי חילוקי דעות בין ההורים, הנוגעים לגידול הילדים? גם זה לא פשוט. גם כאן חשוב שיהיו להורים כלים שיסייעו ויגשרו על הפערים בגישותיהם השונות, נודעת חשיבות רבה לשיתוף הפעולה בין בני הזוג.

ניתן לדמות זאת לשני סוסים המושכים עגלה. כשהסוסים מושכים אותה לאותו כיוון, העגלה נוסעת באופן מהיר וחלק. אבל כשכל סוס מושך לכיוון אחר, העגלה אינה זזה ממקומה ואף עלולה להתפרק. גם בחינוך ילדים חשוב ששני ההורים "ימשכו" לאותו כיוון.  

חשוב מאוד שלאמהות תהיה הזדמנות לפחות אחת לשבוע לפרוק מעליהן את הקשיים וההתלבטויות שהן עברו במהלך השבוע, לקבל תמיכה והדרכה ולחזור הביתה עם כוחות מחודשים ולעיתים אף עם משימות מאתגרות.

אחת הדרכים לקבל כלים להתמודדות נכונה ויעילה עם מטלות ההורות, היא בקבוצות הורים. הכלי של הדרכת הורים הוא כלי נפלא להעצמת איכות חיי המשפחה. שלבי התפתחותה של משפחה כרוכים בהתמודדות עם מצבים נורמטיביים ובלתי נורמטיביים. התנהגות מתאימה בתקופות מעבר, משברים ולחצים סביבתיים, דורשים מהמשפחה ארגון מחודש שמאפשר לה להגיע לשלב ההתפתחות הבא. מטרת ההדרכה להורים היא להקנות להם ידע, שיטות חינוך יעילות וכלים להתמודדות, כך  שיסייעו ליצירת מערכת יחסים מפרה ומהנה בתוך התא המשפחתי.

 חשיבות ההשתתפות בקבוצות

במסגרת קבוצות ההורים, מנחה הקבוצה מקנה ידע על מאפיינים התפתחותיים בהתאם לגיל הילד, הבנת צורכי הילד, דרכים להתמודדות בגידול ילדים ולבניית קשר תקין בין ההורה לילד, תמיכה בהורים ועוד. בעזרת השיחות וההדרכות ניתנת להורה הזדמנות אף לאתר בעיה אצל הילד ולטפל בה מיידית, במיוחד בסדנאות שבהן המפגשים השבועיים מתקיימים יחד עם הילדים. זאת כמובן שבתנאי שהמנחה אכן מומחה במקצועו הן בהתפתחות ילדים והן בהדרכת הורים. יתרון נוסף לכך שהילד מגיע לחוג יחד עם אמו, נעוץ בעובדה שהזמן המוקדש לפעילות ההורים והילדים הוא "זמן איכות" של ההורה והילד. המפגש המשותף תורם מאוד לקשר בין האם לילד ומעודד אותם לחזור על פעילויות שחוו במסגרת הקבוצה גם בבית.

קבוצות לאמהות אחרי לידה

בעקבות קורסי הכנה ללידה, אמהות וזוגות מגיעים מוכנים ללידה. לעומת זאת, לעיתים אין לזוגות הצעירים תהליך של הכנה להורות, למה שיקרה לאחר הלידה: לקושי היומיומי, ללילות ללא שינה, לבכיו הבלתי פוסק של התינוק ולהתמודדות עם האמהוּת, כאשר האימא עם התינוק והאב בעבודה.

קבוצות לאמהות לאחר לידה, מלוות את האמהות באחת התקופות המורכבות ביותר בחייהן. ניתנת בידיהן האפשרות להיחשף לסגנונות הורוּת שונים ולהתעודד מכך שאינן בודדות ברגשותיהן, בחוויותיהן ובהתמודדויות שלהן. לדוגמא, אישה שהתמקדה בקריירה מצליחה, החליטה לקחת חופשה ארוכה מן העבודה ולהישאר בבית עם תינוקה. המעבר מאשת קריירה לעקרת בית ואימא במשרה מלאה איננו קל! קיים גם המצב ההפוך כאשר אם מעוניינת להישאר בבית עם התינוק שלה ולגדל אותו, אך מצבה הכלכלי לא מאפשר לה והיא נאלצת לחזור לעבודה.

אימא אחרי לידה זקוקה לשיתוף ולתמיכה. ליאת, אימא של עדן, מעידה על עצמה: "כאם אחרי לידה יש לי צורך להיפגש עם נשים במצבי". היא מוסיפה ואומרת: "אני נמצאת כל היום לבד עם התינוק, מבלה את רוב היום בדיבור עם עצמי, בחשיבה על האימהוּת שלי, ועל הזוגיות שלי ושל בעלי אחרי הלידה. המפגש עם נשים אחרות הוא חוויה מיוחדת. הקבוצה מאפשרת לי לצאת מן המעגל הסגור הזה, לשתף נשים אחרות במחשבותיי, ולהבין שהמצב שלי לא מאוד שונה ממצבן של אמהות אחרות אחרי לידה - ממש כיף".

אמהות בקבוצות מדברות על חזרה לעבודה, על מערכת היחסים המשתנה עם בן הזוג, בתוך המשפחה (כשיש ילדים נוספים), במשפחה המורחבת (סבתות), על גידול הילדים וגם על דברים אחרים.

לפעמים נדמה לנו שרק לילדים יש צורך בהדרכה ובתמיכה, אולם הצורך בתמיכה לא מאפיין רק ילדים אלא כל אדם באשר הוא. ההורה הצעיר בעידן המודרני זקוק ללמידה ולתמיכה בכל שלב בחייו ובמיוחד בשלב של בניין המשפחה והתפתחותה.

קבוצות להורים של תאומים ושלישיות

חשוב לא פחות, שהורים לתאומים או שלישיות ישתלבו בקבוצות ייחודיות לסוג מיוחד זה של הורות. כשם שהורים לילדים יחידאים נתקלים בקשיים ויש להם הרבה שאלות, התלבטויות וצורך בקבלת כלים להתמודדות עם סוגיות בגידול ילדים, כך גם הורים לתאומים או שלישיות נתקלים בקשיים המיוחדים להם ויש להם שאלות והתלבטויות. למשל, האם להלביש תאומים באותו בגד, האם לרשום אותם לאותו גן וכו'. הם נתקלים בקשיים נוספים מאלו שיש להורים לילדים יחידאים. למשל, התמודדות עם שניים או שלושה ילדים באותו גיל במקביל. בנוסף להתמודדות הרגילה של הורים לילדים יחידאים, הם מתמודדים עם תאומוּת, שהיא סוגיה בפני עצמה. לדוגמא, התמודדות של הורה לילד יחידאי עם בעיות שינה, שונה לגמרי מהתמודדות של הורה לתאומים עם בעיות שינה.

מעבר לקשיים הטכניים שיש להורים לתאומים ולשלישיות, יש להם גם קושי בהתחלקות רגשית. נקודה שיש מקום להתייחס אליה. לכן, חשוב שהורים אלו יקבלו כלים להתמודדות לא רק עם ילדים באופן כללי, אלא גם כלים להתמודדות עם תאומים. בקבוצה כזו, המיוחדת לתאומים, גם האימא תרגיש טוב יותר, שכן היא מתמודדת עם אותם דברים שהאחרות מתמודדות איתם והנושאים משותפים לכולן. כשהיא מעלה בעיה, כולן יודעות על מה היא מדברת. מלבד זאת, בקבוצה ליחידאים, כל אימא מתייחסת לילד אחד, בשונה מאם לתאומים שעליה להתייחס לשני ילדים במקביל.

אני רואה את הצורך בקבוצות הדרכה מיוחדות להורים של תאומים ושלישיות  מניסיוני כמנחת קבוצות הורים וילדים וכמי שהנחתה גם קבוצות הייחודיות להורים של תאומים ושלישיות. כמו כן אני מכירה את הצורך הזה גם בהיבט האישי, כאם לילדים יחידאים ולתאומים.

מחקר שנעשה בארה"ב

בארה"ב (מיניסוטה) הופעלה בשנת 2000 תוכנית  MELD שהתמקדה בקבוצות תמיכה להורים.

מטרת התוכנית הייתה לחזק משפחות על-ידי שיפור איכות ההורות. יוזמי התוכנית שאפו לצמצם את תחושת הבדידות וליצור קהילה שעוזרת להורים לפתור בעיות, לשפר את ידע ההורים בהתפתחות הילד ובהתנהגותו, ולעזור להורים לקבוע יעדים בניהול משפחה.

בתוכנית השתתפו הורים לילדים בגילאי לידה עד שנתיים והורים לילדים בעלי צרכים ייחודים.

הגישה לא הייתה לימודית, אלא גישה שמאפשרת להורים להעלות דברים המטרידים אותם. המנחה יצר סביבה נעימה ולא שופטת, כדי לאפשר למשתתפים לשתף את הקבוצה בדאגות ובחוויות.

בסיום התוכנית נערכו ראיונות עם ההורים שהשתתפו בתוכנית. הראיונות עם המשתתפים הצביעו על שביעות רצון מצדם. ההורים טענו שהקבוצה עזרה להם לעצב את זהותם כהורים, לרכוש ידע ויכולת דרך מידע ותמיכה, דבר שתרם לביטחונם העצמי. ההורים העריכו את התוכנית,  ציינו שיש חשיבות למנחה, אך גם שהמידע שסופק מחברי הקבוצה היה חשוב ביותר.

המחקר בארץ

במחקר שערכתי בישראל בשנת 2004 חקרתי את מאפייני התהליך  של הדרכת קבוצות הורים לילדים בגילאי לידה עד ארבע.

הנושאים העיקריים שעלו בקבוצות הם נושאים הקשורים להורות, לגידול ילדים ולמאפיינים התפתחותיים של ילדים בגילאי לידה עד ארבע.  במסגרת הקבוצה ניתנו כלים להתמודדות נכונה עם סוגיות בגידול ילדים.

להלן מספר דוגמאות לנושאים שעלו בקבוצות ההורים וקיבלו התייחסות:

בעיות שינה – אחת האמהות סיפרה: "הבת שלי בת השנתיים ישנה איתנו במיטה מאז שהיא נולדה, אנחנו קמים עם כאבי גב...".

לאחר כחודש, סיפרה האם "סוף סוף אחרי שנתיים של חוסר שינה כולנו ישנים, אני בעלי והילדה. חיינו השתנו, אנחנו גם רגועים יותר".

אם אחרת סיפרה: הבן שלנו יוצא מן המיטה, אני ובעלי מחזירים אותו למיטה שלו המון פעמים עד שכבר אין לנו כוח ואז הוא נרדם איתנו במיטה"...

כמובן שגם היא קיבלה כלים להתמודדות ואף דיווחה על שיפור משמעותי במצב.

בחירת גן – אמהות התלבטו בבחירת גן לילדיהם. בקבוצה ניתנו להן כלים שיסייעו להן בבחירת הגן המתאים לילדיהן וגם להם כהורים.

גמילה מחיתולים – אמהות שהתחילו בתהליך גמילה מחיתולים סיפרו: "הילד יושב על האסלה, לא עושה כלום ומיד כשקם מן האסלה עושה פיפי במכנסיים "..., או: הילדה רק משחקת בנייר ובאסלה"...

בקבוצה דנים בנושא של בשלות הילד, בשלות ההורה לנושא הגמילה ובדרכים אפקטיביות לגמילה נכונה.

נושאים נוספים שעלו בשיחות הם: עקשנות, עצמאות, גבולות, זמן איכות ועוד.

בשלב מסוים, נוצר אמון שמביא לפתיחות בין המשתתפות ואז עולים גם נושאים אישיים יותר כמו זוגיות. במפגשים ניתנה גם לגיטימציה לרגשות וניתנו כלים לתקשורת בתוך המשפחה.

תפקיד המנחה

למנחה יש תפקיד מאוד משמעותי בקבוצה ובהתפתחותה. הוא מעלה נושאים הרלוונטים לגילאי הילדים, מאפשר להורים להעלות נושאים המטרידים אותם, מדריך את ההורים, מכוון אותם, תומך בהם, נותן להם כלים שיעזרו להם בהתמודדות היומיומית בגידול ילדים, מאפשר להם לחוות הפעלות מעשירות ולהבין את חשיבותן. המנחה אף מאתר בעיות ובמקרים רבים יכול להביא למניעתן. עליו מוטלת האחריות לדאוג לאווירה בה המשתתפים ייפָתחו בקצב שלהם ויצמחו. בסופו של דבר מנחה הקבוצה מוביל שינויים בקרב ההורים.

כל ההורים ללא יוצא מן הכלל דיווחו על שינויים שקרו להם עקב השתתפותם בקבוצה ואף נתנו דוגמאות. המחקר הראה שההתנסויות בקבוצה מאפשרות למשתתפים בה ללמוד על עצמם ולחוות התפתחות ושינוי.

השפעת קבוצת הורים על התא המשפחתי

ההשתתפות בקבוצה מביאה לשינוי אצל האמהות ולרוב אף במשפחה כולה.

ניתן לראות את המשפחה כמערכת שחלקיה תלויים זה בזה ומשפיעים זה על זה. לחיזוק הרעיון, נדמה את המשפחה למובייל – כאשר חלק אחד משנה את מקומו, הוא גורם לתזוזה של כל החלקים.

יש לזכור ששינוי הוא תהליך, ותהליך לוקח זמן. חלק מן ההורים בשלים לשינוי, מפנימים ומיישמים באופן מיידי וחלק מן ההורים מפנימים וייָשמו מאוחר יותר. חלק יטפלו בבעיית השינה, הגבולות או הגמילה כשהנושא יועלה במפגשים וחלק יצטרכו "להתבשל" מעט ולאחר מכן יטפלו בבעיה, זה גם כן בסדר גמור. לא מופעל לחץ על ההורה לפעול לשינוי, אלא כל אחד יפעל בקצב שלו, בקבוצה הוא יקבל את התמיכה. יש לציין שהשינוי נעשה לאחר שנוצר אמון מלא במנחה ובקבוצה. כל אחת לוקחת מהשיחות בקבוצה את הדרך שהכי מתאימה לה ולמשפחתה. האווירה הטובה שמאפשרת לדבר על הכל במסגרת הקבוצה ומאפשרת העצמת האמהוּת, תרמה לשינוי אצל המשתתפות. השינויים כתוצאה מהמפגשים הגיעו לתוך המשפחות, שיפרו והשפיעו על כל המשפחה. בסופו של דבר כל המשפחה כולה נהנתה מהשינויים. היה מעניין מאוד לעקוב אחרי תהליך השינוי שהתבצע במשפחות. למרות שרק האם השתתפה בקבוצה היא הצליחה להביא לשינויים שלא פעם דרשו קבלה ושיתוף פעולה של הבעל.

לאמהות חשוב מאוד היה להגיע באופן קבוע למפגשים.  חלק מן האמהות שהשתתפו במחקר הן משתתפות מתמידות לאורך שנים ומגיעות לא רק עם הילד הראשון אלא גם עם הילד השני והשלישי. אחד הדברים התורמים להתמדה הוא האווירה הנעימה שמתפתחת בקבוצה. הדבר הנוסף המביא להתמדה הוא תחושת המשתתפים שהם יוצאים מן המפגשים מורווחים. הורה המרגיש מורווח  לא יפספס את המפגשים. נטע, אימא של יובל, אמרה: "אני לא מוכנה להפסיד אף מפגש. מכל מפגש אני מקבלת המון. לפעמים הקבוצה עוזרת לי בהתלבטות, לפעמים מחזקת אותי שאני פועלת נכון ולפעמים אני לומדת מדוגמאות של אחרים".

נשאלת השאלה מה קורה כשהאם מקבלת תמיכה והדרכה והאב בעצם נשאר מחוץ למעגל זה? האם הוא לא מקנא? כועס? או אולי מרגיש מאויים על כך שגישתו לעיתים מנוגדת לגישה עליה דיברו במסגרת הקבוצה?

מסתבר, שלא!

אמהות  סיפרו שהן משתפות את האבות  בפעילויות הנעשות יחד עם הילדים וכן בנושאים העולים בקבוצה. חלק מן האבות אף מבקש מהאמהות לשאול במסגרת הקבוצה על נושא שמטריד אותם. האבות הפגינו אמון מוחלט בחשיבות הקבוצה. אמונם התייחס לפעילות עם הילדים ולשיחה עם האמהות כאחד. בעצם, נוצר אמון לא רק בין האם לקבוצה, אלא גם בין האב לקבוצה. הדבר איפשר לאבות להיחשף לגישות שונות, לחשוב יחד עם האמהות ולשתף פעולה בגידול הילדים.

חלק מהאבות אף תרמו את חלקם בכך שנשארו בבית עם ילד אחר במשפחה, וכך אפשרו לאם ולילד להשתתף בחוג. השהייה המשותפת של האב וילדו לבד מהווה תרומה נוספת לשניהם, זהו זמן שניתן לנצלו לכל מיני פעילויות משותפות ומהנות יחד ולתרום לקשר ביניהם. בקבוצה ניתנו מסרים המעגנים בתוכם הדרכה ותמיכה לכלל המשפחה. האמהות העבירו בבית מסרים אלו כמות שהם ולא בצורה שיפוטית ומאיימת, דבר שגרם לאבות להרגיש חופשי, להעלות שאלות דרך האם ולעודד את האם להגיע יחד עם הילד. חלק מן האבות נתרמו גם חברתית. עקב ההכרות של האמהות, והחברות שנרקמה ביניהן, הן הזמינו את האבות להצטרף למעגל החברות. כך התפתחו קשרים חברתיים בין המשפחות שהובילו אף לטיולים משפחתיים משותפים והנאה משותפת של כולם כולל הילדים.

אייל אבא של מתן אמר: "מאז שאישתי והילד משתתפים בקבוצה, הרווחתי לא רק ידע אלא גם חברים טובים עם ילדים באותם גילאים של מתן. אנחנו נפגשים יחד, מטיילים יחד ופשוט נהנים".

אמא של בן סיפרה: "לפני שהשתתפתי בקבוצה, בעלי לימד את הילד שלנו שעליו להחזיר מכות למי שמרביץ לו. לאחר שדנו על הנושא בקבוצה, שיתפתי את בעלי וכעת אני שומעת שהוא אומר לילד שאסור להרביץ".

אימא של עדן סיפרה: "אם היה ויכוח בינינו בנוגע לגידול הילדה, בעלי היה מבקש שאעלה זאת בקבוצה. חזרתי עם אפשרויות שונות ואז בחרנו יחד דרך להתמודדות".

לסכום

אמהות מגיעות למפגשים של קבוצות הורים עם הרבה שאלות והתלבטויות, עם צורך לקבל כלים ותובנות להורות נכונה ואיכותית יותר.

במפגשים, ניתנת לאמהות ההזדמנות להעלות התלבטויות ושאלות שונות ולחזור עם תשובות, עם כלים להתמודדות, עם גישות שונות ועם חומר למחשבה. הכל נעשה תוך כבוד ואמפתיה.

מחקרים מצביעים על כך, שהשתתפות האמהות בקבוצות הורים תורמת להתמודדות היומיומית בהורות. במסגרת הקבוצה, האמהות מקבלות כלים להתמודדות עם סוגיות בהורות. הדבר מסייע לאם, לאב ובעקיפין לכל בני המשפחה. לכן, מומלץ מאוד להורים להשתתף בקבוצות הדרכה להורים.

 

ד"ר נאוה וולפסון

nava@wolfson.co.il

מומחית לחינוך והתפתחות ילדים

נימנית עם צוות המומחים של הירחון "הורים וילדים"

המאמר פורסם בירחון הורים וילדים

052-4700028

 

הורים וילדים - מאמרים:
שרון טל : הקדמה  מהי הציפיה מילדנו  - המפתח להבנת ההתנהגות  - הרגשת שייכות  - שיתוף, התייעצות בקשת עזרה  - מהו עידוד? איך מעודדים? מי זקוק לעידוד? ההבדל בין דברי עידוד לדברי שבח, עקרונות העידוד - איך מעודדים הלכה למעשה  - חוקים - גבולות, היכן לשים את הגבול?  - אווירה משפחתית  - שיטות חינוך שגויות - פינוק  - שיטות חינוך שגויות - הגנת יתר  - שיטות חינוך שגויות - ציפיות גבוהו ולחץ הורי  - שיטות חינוך שגויות ביקורת  - מהו אושר?  הורים
רונית דובדבני :   אמא ודני הלכו לים   לחץ בלימודים   הערצה   אהבה וחברות   השמן והרזה   מלכת הכיתה   תחרותיות   דמוקרטיה במשפחה   התפתחות מינית   פרסומות וטלויזיה   אופנה ומותגים   השונה והאחר   אלימות   ליקויי למידה   משפחות מיוחדות   התמודדות עם פחד   יחסי אחים   מאבקי כוח במשפחה   משפחה עם חזון   חוגים לילדים   יחסי הורים - גננת - מורה
ד"ר נאוה וולפסון :   הורים בוחרים גן   רשיון להורות   הורים מארגנים לוחות זמנים   הורים משווים בין תינוקות   הורים שואלים
פרומה קופפר :   גיל השנתיים הנוראיות   החופש הגדול הגיע   אבא ואמא מחנכים בע"מ   אמא מודרנית במאה ה20   השפעת העולם הפוסט מודרני   אווירה משפחתית   צרכים ודרישות   חוקים וגבולות   פעולות חיים   קריטריונים לאדם בוגר   20 כללים שכדאי להורים לדעת   מילות סיכום להורים
גדי רוזן :   מרד נעורים   חינוך לעצמאות ולאחריות   ילדי גירושין
שרון מור :   מוכנות לכיתה א   מוכנות לכיתה א' - תחושות
ורד זיו : לקראת כיתה א  מדוע מת הפרפר?  עידוד
אילת שלו : לתינוק יש גזים? יש מה לעשות!   תופעת גזים אצל תינוקות יונקים
 מדריך להורים - מדריך הריון ולידה   בחירת שם לתינוק   עריכת צוואה   בית ספר להורים
הורים
 
הקדמה
 
אינדקס הורים
 
ציפיה
מהי הציפיה מילדנו?
התנהגות
המפתח להבנת ההתנהגות
שייכות
הרגשת שייכות
שיתוף
שיתוף התייעצות ובקשת עזרה
עידוד
מעגל הקסמים של האופטימיות
גבולות
וקים וגבולות
אווירה משפחתית
 
שיטות חינוך שגויות
פינוק
הגנת יתר
ציפיות גבוהות
ביקורת
 
סיפורי חוכמת חיים
עצות לאמא ולאבא
כוחן של מילים
ילדים לומדים
תכנון זמן
תעודה
התייחסות לציונים
ביקורת
מצרך נדיר
 
משמעות השם
 
מאמרים
 
הורים ראשי




זולו  מחשבונים  רכישת דירה  מקרקעין  מתגייסים  צילום חליל  פסנתר  גיטרה  קניונים  יהדות  עיצוב הבית  צדק חברתי  כתוב לנו 
© All Right Reserved - Zooloo Portal Copyrights (c) TalTek 1998-2014 פרסום בזולו