הורים | בית ספר להורים

בית ספר להורים
בית הספר להורים
שייכות, שיתוף, עידוד, גבולות, אווירה משפחתית
ארגז הכלים לחיזוק התא המשפחתי
אלימות
אלימות אינה פותרת בעיות

מאת רונית דובדבני מנחה , מרצה מכשירת מנחים לעבודה קבוצתית עם הורים וסופרויזירית במכון אדלר

אלימות בכל מיני אופנים היא תופעה שנוגעת בכולנו. גם בית הספר הופך בהדרגה למקום אלים. אלימות מילולית ואלימות פיסית הם כבר כמעט עניין שבשגרה. יש מצבים בהם האלימות משתלטת לנו על החיים. אלימות של ילדים כלפי ילדים וגם אלימות בין מורים לילדים. זהו מצב בלי מנצחים - כולם מפסידים.

קצת התרגלנו לרמת אלימות גבוהה בחיי היום-יום כמו ביטויי "חיבה" ומכה המחוברת למלל: "מניאק", "אדיוט", "מפגר" הפכה להתנהגות יום-יומית.

אנחנו מתרגלים ומרגילים עצמנו לאלימות ויש לנו חלק בזה. כשמדברים על אלימות כוללים בנוסף גם את כל המתייחס להתנהגות לא הולמת לבעלי חיים, פגיעה ונזקים לרכוש ורעש שמפריע לסביבה.

אלימות מבוססת על הסכמה סמויה ומובנת מאליה מצד הנשלט- החלש, הקורבן. זהו תהליך הדרגתי איטי  שבמהלכו יש פגיעה בנפש, בעצמאות, ברכוש. הנשלט- הנפגע הנתון תחת אלימות עובר חינוך מתמשך לקבלת העול של האלים. ילדים "לומדים" לקבל פגיעה בהם כבלתי נמנעת, ומטילים ספק ביכולתו של הילד האלים לשלוט בהתנהגותו.

תוקפנות ואלימות יכולה להופיע גם  כביטוי ללחץ ותסכול כמו אי עמידה ברמה של הישגים לימודיים.

 

איך אפשר להימנע מאלימות ולמי לפנות כשנתקלים בה?

 

להימנע:

נתחיל בלשים יותר לב למילים היוצאות לנו מהפה, ולתגובותינו בכלל, כי בזה זה מתחיל. מילים קשות גוררות תגובות קשות. ואלו מאתנו שיש להם "פתיל קצר" - קחו אויר לפני שאתם מגיבים, לימדו להגיב אחרת לכעס, היעזרו בחברים במבוגרים שסביבכם, הודו בפני עצמכם שאתם מגיבים בדרך אלימה ואם אתם לא בטוחים, שָאלו אחרים האם הם חושבים שאתם אלימים - הרי תמיד אתם מצטערים בסוף .

הילד האלים תמיד ינסה לגרור את הצד הלא אלים לתגובה אלימה, כי היא מחדשת את החמצן לאלים. לא להיגרר כי אז יש לאלים הצדקה להמשיך וגם הילד הלא אלים הופך להיות נאשם באלימות ואינו מבין איך זה קרה לו!!!

לילד אלים קשה לשלוט בעצמו והוא מתמרן את הסביבה ומנסה להשיג שליטה וציות עליה. זה גורם לו תחושת יכולת. מכאן ניתן להבין כי אלימות היא נשקו של החלש הלא מצליח, זה שאינו מנסה באמת לשלוט על עצמו ואינו יודע דרכי תגובה שונות ומגוונות אלא רק אחת - אלימות.

זכרו, אלימות לא פותרת בעיות. היא רק מסבכת אותם עוד יותר. כל בעיה ניתנת לפתרון בשיחה ובדרכים נוספות ויש כאילו.

 

איך להגיב:

- ילדים שנתקלים באלימות חייבים להפנות את תשומת לב המבוגרים, ההורים והמורים, בדרך ישירה או עקיפה, אבל ליָדֵע על כל תופעה של אלימות בבית הספר וגם בבית. לא להתרגל לזה!

- דעו את מספרי טלפון של קווי עזרה ותמיכה בארץ, ביישוב, בבית הספר. המספרים מופיעים גם באתר שלנו, השתמשו בהם בעת הצורך.

- חלק מהעוצמה של האלימות היא שמירתה בסוד. יש לפתוח ולגלות כמה שיותר ברבים, לכמה שיותר אנשים וכל הזמן. שם כוחם, עצמתם ויכלתם  של הלא-אלימים מול התופעה.

- לעשות איחוד כוחות כנגד אלימות.

- סירוב פקודה לאלים. הערכות מראש ע"י הכנה מדוקדקת מראש והכנת צעדים מעשיים, מתוך הבנה ואמונה שיש אלטרנטיבה- דרכים אפשריות נוספות שאינן אלימות ושזה ממש לא מתקבל על הדעת ואתם לא מוכנים להתרגל לזה על ידי התנגדות בלתי אלימה.

דיבורים: שימוש בשפה אבל לא דיבורים המעידים על חוסר אונים, הטפות ונאומים. יש לנסות לדבר עם הילד האלים לא בעת אירוע אלא כשהכל רגוע להסביר לו איך הדברים נראים מהצד שלכם, דברו רק על עצמכם ומה הייתם רוצים שלא יקרה יותר. הביעו נכונות לעזור לו שדברים כאלו לא יקרו.

לא תמיד החזקים מנצחים. "החלשים" יכולים לפתח שיטות להשגת שליטה באמצעות תמרון מתוחכם. זכרו כי אין שולט בלי נשלט



רונית דובדבני:

הציפיה מילדנו  - התנהגות  - שייכות  - שיתוף  - עידוד  - גבולות  - אווירה משפחתית  - פינוק  - הגנת יתר  - לחץ הורי  - ביקורת  - אושר  - עוד מאמרים  - למה חשוב לערוך צוואה