מושגי יסוד בצילום - הגורמים הטכנולוגים המשפיעים ביותר על איכות התמונה הדיגיטלית
צילום: דיוגינס
צילום: דיוגינס





קיימים מספר פרמטרים טכנולוגים שכדאי מאוד לשים לב אליהם לפני רכישת מצלמת רפלקס: כגון רזולוציה מקסימלית, סוג וגודל החיישן, מנגנון ניקוי עצמי של החיישן, מספר נקודות לאוטופוקוס, סוגי אוטופוקוס (נקודתי, דינמי, אוטומטי), טווח הרגישות לאור ISO, מספר תמונות בשניה, איכות מסך ה LCD, טווח הצמצם, איכות עיבוד האות הדיגיטלית , פורמט הקלטת התמונה ודחיסתה, מידת השליטה הידנית על כל פרמטר במצלמה. להלן הסבר לפרמטרים העיקריים:

רזולוציה - מגהפיקסל
הרזולוציה היא מידת חדות התמונה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, כך התמונה יכולה להיות חדה יותר וניתן יהיה להגדיל את התמונה בהדפסה ללא פגיעה באיכות. מצלמות עתירות מגהפיקסל הן בדרך כלל מצלמות איכותיות ומדוייקות יותר. להדפסת תמונות לעיתונות וג'ורנלים - הרזולוציה המומלצת היא מעל 10 מגה. קיים כלל האומר שעבור הדפסה באיכות מקצועית יש צורך במיליון פיקסלים לכל 100 סמ"ר של שטח התמונה המודפסת. כלומר:
עם מצלמת 2.16 מליון פיקסלים אפשר להגדיל תמונה עד 12x18 ס"מ באיכות מקצועית.
עם מצלמת 12 מליון פיקסלים אפשר להגדיל תמונה עד 30x40 ס"מ באיכות מקצועית.

ISO טווח הרגישות לאור
ASA השם הישן, השם החדש ISO - International Standard Organization , הינו מדד רגישות לאור. ככל שטווח הרגישות לאור יהיה גדול יותר המצלמה תוכל לצלם טוב יותר בתנאי תאורה ירודים. למשל: ביום שמש בים נצלם ב 100 ISO בחדר חשוך לאור נרות נצלם ב 6400 ISO. במצלמות האיכותיות איכות התמונה כמעט ולא תפגע לעומת המצלמות הפשוטות יותר ב ISO גבוה נקבל תמונות מגורענות.

טווח הצמצם - Aperture Priority mode
הצמצם הוא הפתח שקובע את כמות האור שתיכנס לעדשה בשעת הצילום. ההתייחסות לגודל הצמצם היא ביחידות של f וככל שה f יותר קטן כך הצמצם פתוח יותר וכך נכנס יותר אור לעדשה מצלמות יותר משוכללות מאפשרות טווח f יותר גדול. מספר קטן כגון f2.4 מציין מפתח גדול המאפשר כניסת אור רב. מספר גדול, כגון f8, מציין מפתח קטן יותר. ככל שאפשר לפתוח יותר את הצמצם כך ניתן לצלם בתנאי תאורה קשים יותר.

טווח מהירות התריס - Shutter Speed
התריס והצמצם הם שני פתחים שנפתחים כאשר לוחצים על כפתור הצילום ומטרתם להכניס אור שחוזר מאובייקט הצילום לצורך יצירת התמונה. התריס אחראי על משך הזמן שבו יכנס אור לעדשה ואילו הצמצם שאחראי על גודל הפתח. ככל שמשך הזמן שהסגר פתוח מתארך – כך נכנס יותר אור למצלמה, אובייקטים בתנועה ימרחו אבל כך ניתן לצלם בתנאי חושך וצילומים אומנותיים. מצלמות רפלקס טובות מאפשרות מהירות תריס בין 20 שניות ל 1 חלקי 4000 של השניה ומעלה. (מצלמות הצמרת 1/18000 ומעלה, 1/4000 מצלמות מקצועיות, מצלמות רמת הכניסה 1/2500).

זום אופטי - זום דיגיטלי - מייצב תמונה
זום אופטי מאפשר הגדלה והקרבה של האובייקט המצולם ע"י שינוים מכנים בתוך העדשה. להבדיל מזום דיגיטלי - שהוא מגדיל את הנקודות שמרכיבות את התמונה (פיקסלים). מכאן שזום דיגיטלי פוגע באיכות התמונה ככל שנגדילה. במצלמות רפלקס הזום ומייצב התמונה תלוי בלעדית בעדשה. בעניין זה ראו גם סוגי עדשות

איזון לבן - White Balance
תנאי תאורה שונים משליכים על איזון הצבעים בתמונה. במצלמות SLR ניתן לתקן את איזוני הצבע באמצעות בקרת איזון ותיקון הצבע הלבן - למשל אם מצלמים תמונה בתאורה ביתית נקבל תמונה בגוון צהבהב אדמדם. ניתן לתקנן את הצבע הלבן בשליטה ידנית ושאר הצבעים יתוקנו באופן אוטומטי לפי יחוס לצבע הלבן.

RAW
מצלמת רפלקס דגיטלית מאפשרת שמירת התמונה בנוסף לפורמט JPG גם כפורמט RAW. פורמט RAW מכיל יותר נתונים גולמיים של התמונה ללא עיבוד מחשב המצלמה, כך שניתן באמצעות תוכנת מחשב להגיע לרמות גבוהות יותר של עיבוד מקצועי עם פורמט RAW.

אפקטים בצילום
מצלמות
עדשות
טיפים ועוד